Vnitřní řád školní družiny
Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Č. j. 59 – 6/2019/ZSLA140/MIN
Vnitřní řád školní družiny
Vypracovala: Mgr. Hana Minářová
Schválila: Mgr. Hana Minářová
Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Vnitřní řád školní družiny
V souladu se zněním zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), § 30, odst. 1, ve znění pozdějších předpisů a na základě Vyhlášky č. 74/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů vydávám vnitřní řád školní družiny:
Obsah:
Všeobecné ustanovení
Práva a povinnosti dětí, žáků a zákonných zástupců
Organizace a provoz školní družiny
Bezpečnost a ochrana zdraví dětí, žáků
Podmínky zacházení s majetkem školského zařízení ze strany dětí, žáků
Dokumentace
- VŠEOBECNÉ USTANOVENÍ
Činnost družiny
– Družina poskytuje zájmové vzdělávání žáků školy dle platného ŠVP pro ŠD.
– Družina vykonává činnost ve dnech školního vyučování. Po projednání se zřizovatelem může ředitel školy přerušit činnost družiny v době školních prázdnin. Ředitel po projednání se zřizovatelem může po dohodě s řediteli jiných družin zprostředkovat možnost poskytování zájmového vzdělávání účastníků v jiné školní družině po dobu přerušení provozu, především v době školních prázdnin. Ředitel zveřejní na vhodném veřejně přístupném místě informaci o přerušení provozu družiny a popřípadě také informaci o možnosti a podmínkách zajištění vzdělávání v jiné družině.
– Družina může vykonávat činnosti pro účastníky, nebo účastníky a jejich zákonné zástupce, i ve dnech pracovního volna.
– Družina organizuje zájmové vzdělávání především pro účastníky přihlášené k pravidelné denní docházce.
– Činnost družiny se uskutečňuje především pravidelnou zájmovou, výchovnou, rekreační nebo vzdělávací činností, příležitostnou zájmovou, výchovnou, rekreační nebo vzdělávací činností, využitím otevřené nabídky spontánních činností.
– Družina umožňuje účastníkům odpočinkové činnosti a přípravu na vyučování.
- PRÁVA A POVINNOSTI DĚTÍ, ŽÁKŮ A ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ
Rodiče (zákonní zástupci) mají právo zejména
- a) na informace o průběhu zájmového vzdělávání dítěte, žáka ve školní družině
- b) informace o školní družině podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím
- c) nahlížet do výroční zprávy, pořizovat si z ní opisy a výpisy,
- f) na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se zájmového vzdělávání podle školského zákona,
- f) u dětí, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na zájmové vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných podmínek, které toto zájmové vzdělávání umožní, a na poradenskou pomoc školy a školského poradenského zařízení,
- g) volit a být voleni do školské rady,
- h) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí zájmového vzdělávání dětí, žáků,
- i) na účast na výchovných, vzdělávacích, zájmových, popř. tematických akcích zajišťovaných školní družinou,
- j) být seznámeni se všemi směrnicemi se vztahem k pobytu a činnosti jejich dítěte, žáka ve školní družině.
Děti a žáci mají právo zejména
– Na svobodu myšlení, projevu, shromažďování, náboženství, na odpočinek a na dodržování základních psychohygienických podmínek.
– Vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich výchovy a vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje.
– Dítě, žák má právo sdělit svůj názor vychovatelce ŠD, nebo ředitelce školy. Dítě, žák musí svůj názor vyjádřit přiměřenou formou, která neodporuje zásadám slušnosti.
– Na odpočinek, na hru a oddechové činnosti odpovídající jejich věku, jakož i na svobodnou účast v řízených zájmových činnostech; odpoledne mají děti a žáci trávit v klidné, pohodové a přátelské atmosféře.
– Děti a žáci mají právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, na život a práci v zdravém životním prostředí.
– Na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí, proti zásahům do soukromého života a poškozování pověsti a cti.
– Být seznámeni se všemi směrnicemi se vztahem k jejich pobytu a činnosti ve školní družině.
Pravidla chování dětí a žáků při činnostech ŠD
– Děti a žáci se řídí pokyny vychovatelky ŠD, pravidly vnitřního řádu ŠD.
– Bez vědomí vychovatelky dítě, žák neopouští oddělení ŠD.
– Doba pobytu ve školní družině se řídí údaji na zápisovém lístku.
– Na oběd jsou děti a žáci odváděni v doprovodu vychovatelky ŠD.
– Případnou ztrátu či záměnu osobních věcí hlásí dítě, žák nebo zákonný zástupce ihned paní vychovatelce.
– K hrám, hračkám, knihám atd. se děti, žáci chovají ohleduplně a šetrně. Úmyslné poškození nebo zničení herního zázemí či vybavení nahradí, eventuelně opraví rodiče.
– Do hodnocení a klasifikace chování dítěte, žáka se započítávají i projevy chování v činnostech ŠD – platí i zde ustanovení vyhlášky o základní škole.
– Pokud dítě, žák soustavně narušuje činnosti ŠD, opakovaně porušuje vnitřní řád ŠD a školní řád, může být z rozhodnutí ředitelky školy z docházky do ŠD vyloučen.
III. ORGANIZACE A PROVOZ ŠKOLNÍ DRUŽINY
Přihlašování, odhlašování žáka
– Dítě, žáka do školní družiny přihlašuje zákonný zástupce předáním řádně vyplněného zápisového lístku s uvedením rozsahu docházky a způsobu odchodu dítěte, žáka z družiny – přihlášky eviduje vychovatelka, poté jsou uložené u zástupkyně školy.
– O přijetí dítěte, žáka k činnosti školní družiny rozhoduje ředitel školy na základě vyplněných náležitostí v písemné přihlášce.
– Činnost školní družiny je určena přednostně pro děti, žáky přípravné třídy a prvního stupně, k pravidelné docházce však mohou být přijati i žáci druhého stupně, pokud oddělení nedosáhlo limitujícího počtu žáků.
– Činností družiny se mohou zúčastňovat i děti, žáci nezařazeni do družiny, pokud se v nich neúčastní plný počet zařazených dětí, žáků stanovený pro oddělení – např. dočasné umístění žáků z vyšších tříd, pokud to vyžaduje organizace výuky (dělené vyučovací hodiny, přerušení výuky, apod.).
– Odhlášení dítěte, žáka z docházky do činností školní družiny (dále jen ŠD) oznámí rodiče (zákonní zástupci) písemnou nebo ústní formou vychovatelce ŠD.
– Pokud dítě, žák soustavně narušuje činnosti ŠD, opakovaně porušuje vnitřní řád ŠD a školní řád, může být z rozhodnutí ředitelky školy z docházky do ŠD vyloučen.
– O vyloučení z docházky do ŠD rozhodne ředitelka školy na základě návrhu vychovatelky ŠD a po projednání v pedagogické radě. Rozhodnutí o vyloučení ze ŠD sdělí ředitelce školy rodičům (zákonným zástupcům) dítěte, žáka písemně se zdůvodněním.
Režim školní družiny
Budova Dobrovského 63
6:30 – 7:40 – ranní družina
- oddělení – děti
11:35 – 13:30 – příchod, hygiena, oběd
13:30 – 14:00 – odpočinková činnost
14:00 – 14:30 – zájmová činnost
- oddělení – žáci
11:35 – 12. 30 – příchod, odpočinková činnost
12:30 – 13:30 – hygiena, oběd
13:30 – 14:30 – zájmová činnost
14:30 – 15:30 – rekreační a odpočinková činnost
Budova Olbrachtova 206
2 oddělení – provozní doba: 12,35 – 14,30 hod
14,30 – 15,15 hod (sloučení do 1 oddělení)
– Týdenní plán je zpracován formou dodatku k tomuto řádu. Týdenní plán je také graficky zpracován přiměřeně věku a schopnostem dětí, žáků a vyvěšen ve školní družině.
– Výchovně vzdělávací práce a další činnosti ve školní družině probíhají podle platného ŠVP ŠD.
– V současné době fungují ranní a dvě oddělení školní družiny v budově Dobrovského 63, která jsou umístěna v 1. patře a v přízemí budovy prvního stupně. Průběh ranní ŠD – možnost účasti v ranní ŠD dle pravidel docházky do ŠD. Dále pak 2 oddělení školní družiny v budově Olbrachtova 206, umístěné v přízemí budovy v místnostech č. 1 a č. 6.
– K činnosti ŠD v budově Dobrovského 63 je možné využívat tělocvičný sál, školní hřiště, uvolněné učebny, kuchyňku a učebnu ICT, keramickou dílnu. V budově Olbrachtova 206 lze využívat k činnosti ŠD zahradu školy, školní hřiště a uvolněné učebny.
– Počet oddělení: celkem 4, z toho v budově Dobrovského 63 dvě oddělení + ranní družina, v budově Olbrachtova 206 další 2 oddělení.
– Oddělení školní družiny se v budově Dobrovského 63 naplňuje nejvýše do počtu 19 účastníků, v budově Olbrachtova 206 se naplňuje nejvýše do počtu 6 účastníků, kdy nejvyšší počet účastníků na 1 pedagogického pracovníka je 6 žáků denně přítomných – limit pro počet je dán velikostí učebny a mírou bezpečnosti žáka v provozu oddělení.
Docházka do ŠD
– Budova školy na ul. Dobrovského 63 je zpřístupněna dětem, žákům k docházce do činností ŠD od 6:30 – 7:45 a od 11:35 do 15:30 hod. Budova školy na ul. Olbrachtova 206 nemá zřízen ranní provoz, v odpoledním provozu vstupují žáci do provozu ŠD od 12,35 hod do 14,25 hod.
– Dítě, žák vstupuje do činností ŠD v nahlášeném režimu, který je uveden zákonným zástupcem na zápisovém lístku. Bez písemné omluvy od zákonných zástupců je účast v zaměstnáních ŠD povinná.
– Nepřítomnost dítěte, žáka v ŠD je omluvena nepřítomností dítěte, žáka ve škole (nahlašuje zákonný zástupce přímo vychovatelce), pokud je dítě, žák vyzvednut rodiči z vyučování, ohlásí vychovatelce tuto skutečnost třídní (předávající) učitel.
– Odhlášku ze stravování v případě nepřítomnosti dítěte, žáka provádí zákonní zástupci sami.
– Uvolnění z denní činnosti ŠD je jen na základě písemného či ústního sdělení zákonného zástupce vychovatelce a s osobním vyzvednutím dítěte, žáka.
– Režim vyzvedávání dítěte, žáka z činností ŠD – po ukončení vyučování do 12.30 hod a dále v 15:30, dále dle času uvedeného v zápisním lístku dítěte, žáka. V zápisním lístku zákonní zástupci jmenovitě uvedou, kdo si dítě, žáka bude vyzvedávat ze ŠD.
– Do odpoledního provozu ŠD jsou děti, žáci přihlášení k činnosti v ŠD předáváni vychovatelce školní družiny přímo vyučujícím po ukončení řádné výuky či jiné činnosti organizované školou. Předávající pedagog sdělí paní vychovatelce počet předávaných dětí, žáků a oznámí důvod nepřítomnosti zapsaných dětí, žáků ŠD. V případě nepřítomnosti vychovatelky ŠD plní učitel funkci pedagogického dohledu nad dětmi, žáky ŠD a současně situaci oznámí vedení školy, v případě ŠD v budově Olbrachtova 206 skutečnost ohlásí vedoucí detašovaného pracoviště.
– Při nevyzvednutí dítěte, žáka zákonným zástupcem z činnosti ŠD do konce stanovené provozní doby ŠD má vychovatelka přístup k telefonu. Dle telefonické domluvy se zákonnými zástupci vyčká s dítětem, žákem až do příchodu rodičů či daného zástupce. Není-li nikdo ze zákonných zástupců či uvedených kontaktních osob k zastižení, sdělí situaci ředitelce školy nebo zástupkyni ředitelky školy, vedoucí detašovaného pracoviště na ul. Olbrachtova 206, eventuelně policii.
Specifika ŠD v budově Olbrachtova 206
Při krátké nepřítomnosti vychovatelky (náhlá nezbytná nepřítomnost v průběhu dne) je možné spojit oddělení tak, aby v jednom oddělení nepřesáhl počet účastníků 12. Vychovatelka daného oddělení přizpůsobí činnost tomuto počtu žáků. S touto situací je vždy obeznámena vedoucí detašovaného pracoviště, která organizačním opatřením zajistí bezpečnost žáků. Předem známá nepřítomnost vychovatelky přesahující 1 den je řešena zástupkyní ředitelky v součinnosti s vedoucí detašovaného pracoviště.
- BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ DĚTÍ, ŽÁKŮ
– Bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků při činnostech zajišťuje vychovatelka metodicky správným a plánovitým výběrem činností v jednotlivých zaměstnáních.
Přiměřeně věku seznamuje děti, žáky se zásadami BOZ a řády tělocvičny, kuchyňky a učebny ICT.
– Veškeré zjištěné nedostatky vychovatelka okamžitě nahlásí vedení školy.
– Při úrazu dítěte, žáka zváží vychovatelka situaci – ošetří sama, zavolá zákonné zástupce, event. lékařskou pomoc. Zapisuje do knihy úrazů.
– Dítě, žák je povinen okamžitě hlásit vychovatelce každé zranění při činnostech.
– Během provozu ŠD nevstupují zákonní zástupci či jimi pověřené osoby na oddělení ŠD. Komunikace s vychovatelkami probíhá přes dveřní hlásku nebo osobně, v zádveří žákovského vchodu. Další individuální pohovory mohou probíhat na základě osobní domluvy, v rámci třídních schůzek a konzultací.
– Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí:
- Všichni žáci, děti se chovají při pobytu ve školní družině i mimo školní družinu tak, aby neohrozili zdraví a majetek svůj ani jiných osob.
- Dětem, žákům není v době mimo provoz ŠD zdržovat se v prostorách ŠD, pokud nad nimi není vykonáván dozor způsobilou osobou.
- Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během pobytu dětí, žáků ve školní družině nebo mimo budovu při akci pořádané školní družinou děti, žáci hlásí ihned vychovatelce.
- Dětem, žákům je zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči, vypínači a elektrickým vedením, ústředním topením, bezpečnostními ventily a kotli bez dozoru vychovatelky.
- Při pobytu ŠD v tělocvičně, dílnách, na pozemcích, zachovávají děti, žáci specifické bezpečnostní předpisy pro tyto učebny, dané vnitřním řádem odborné učebny. Vychovatelky provedou prokazatelné poučení dětí, žáků na počátku docházky dítěte, žáka do ŠD a dodatečné poučení dětí, žáků, kteří při poučení chyběli. O poučení dětí, žáků provede vychovatelka záznam do Přehledu výchovně vzdělávací práce. Poučení o BOZ a PO se provádí rovněž před každou akcí mimo školní družinu a před každými prázdninami.
- Školní budova je volně přístupná zvenčí pouze v době, kdy je dozírajícími zaměstnanci školy zajištěna kontrola přicházejících osob, při odchodu dětí, žáků domů z budovy ven dozírají zaměstnanci podle plánu dozorů. Každý ze zaměstnanců školy, který otevírá budovu cizím příchozím, je povinen zjistit důvod jejich návštěvy a zajistit, aby se nepohybovali nekontrolovaně po budově. Během provozu školy jsou zevnitř volně otevíratelné dveře hlavního vchodu i všech únikových východů.
- V prostorách ŠD platí přísný zákaz – používání ponorných elektrických vařičů – ponechávat peníze v hotovosti a osobní cenné věci volně ve stolech, skříních ve třídě, ponechávat je ve škole přes noc.
- Vychovatelky jsou během provozu ŠD povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů, poskytovat dětem, žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. Dítě, žák nenosí do ŠD cigarety, alkohol, návykové látky.
- Pokud dítě, žák bude vykazovat známky akutního onemocnění (horečka, zvracení, průjem,…) musí být odděleno od ostatních dětí, žáků a musí být pro něho zajištěn dohled fyzické osoby.
- Vstup cizím osobám je povolen na základě ohlášení se v ředitelně (viz cedulka na vstupních dveřích).
- Podle čl. 16 Listiny základních práv a svobod a čl. 9 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod má každý právo svobodně projevovat své náboženství nebo víru. Případné individuální omezení při posouzení těchto otázek se ředitelka školy pokusí postupovat v dohodě s osobou, která své náboženství či víru projevuje.
- Projevy šikanování mezi dětmi, žáky, tj. fyzické násilí, omezování osobní svobody, ponižování, zneužívání informačních technologií k znevažování důstojnosti, apod., kterých by se dopouštěl kdokoli vůči komukoli (žáci i dospělí), jsou v prostorách ŠD a při všech akcích ŠD a aktivitách přísně zakázány a jsou považovány za hrubý přestupek proti vnitřnímu řádu.
- Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky dítěte, žáka vůči vychovatelkám se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností.
- PODMÍNKY ZACHÁZENÍ S MAJETKEM ŠKOLSKÉHO ZAŘÍZENÍ ZE STRANY DĚTÍ, ŽÁKŮ
– Děti, žáci jsou povinni zacházet s vybavením školní družiny šetrně.
– Místnosti školní družiny i své místo udržují v čistotě a pořádku.
– Majetek školní družiny chrání před poškozením.
– Majetek školní družiny nesmějí děti, žáci odnášet domů.
– V případě úmyslného poškození majetku školní družiny budou rodiče vyzváni k jednání o náhradě způsobené škody.
- DOKUMENTACE
Dokumentace vedená v oddělení školní družiny v budově Dobrovského 63
– Zápisový lístek pro žáky, kteří jsou přihlášeni k pravidelné docházce.
– Přehled výchovně vzdělávací práce.
– Docházkový sešit.
Dokumentace vedená v oddělení školní družiny v budově Olbrachtova 206
– Zápisový lístek pro žáky, kteří jsou přihlášeni k pravidelné docházce.
– Přehled výchovně vzdělávací práce vedený v elektronické formě – Škola OnLine.
– Celoroční plán činnosti.
– Roční hodnocení práce činnosti školní družiny.
VII. ZRUŠOVACÍ A OSTATNÍ USTANOVENÍ
Tímto se ruší Vnitřní řád školní družiny z 9. 8. 2018 (v budově Dobrovského 63), dále Vnitřní řád školní družiny z 1. 2. 2016 (v budově Olbrachtova 206).
Vnitřní řád školní družiny nabývá platnosti účinnosti: 17. 1. 2019
V Lanškrouně 16. 1. 2019
Mgr. Hana Minářová
ředitelka školy
Fotogalerie
- Adresa pro doručování dokumentů:
- Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
- nám. A. Jiráska 140
- 563 01 Lanškroun
- IČ: 708 46 944
- Úřední hodiny podatelny: 8.00 – 14.30 hod.
- Elektronická adresa podatelny: reditelka@zslanskroun.cz
- ID: 33ntijm
- Přehled datových formátů dokumentů, ve kterých přijímáme dokumenty v digitální podobě: PDF
- SMS, MMS jako dokumenty nepřijímáme.
- Pověřenec pro ochranu osobních údajů (DPO podle článku 37 nařízení GDPR) Tomáš Urban.